5 НАЧИНА ДА СТИМУЛИРАТЕ РАННОТО ЧУЖДОЕЗИКОВО ОБУЧЕНИЕ ПРИ ДЕЦАТА
Въвеждането на втори език от най-ранна детска възраст отдавна е доказало своите ползи. Как, обаче, да въведем втори чужд език в света на малкото дете, така че да събудим неговото любопитство и да превърнем заниманията с езика в нещо любимо и очаквано?
Като всяко друго нещо и тук гениалността се състои в простотата. Всяко дете, точно като всяко пораснало човешко същество, обича да се забавлява. Затова най-важното от всичко е да превърнем нашите занимания във весели игри, с много смях и любими за детето активности. ❤️
По-долу ви даваме няколко конкретни насоки как да стане това.
1. ЧЕТЕНЕ НА ПРИКАЗКИ
Приказките са неделима част от детството. Те пренасят децата в своя вълшебен свят и им помагат да изпитат цялата палитра от емоции по безопасен начин, обогатяват речника и развиват въображението им.
Именно затова книжките са най-добър приятел и при ученето на нов език.
Как, обаче, да подходим в тази ситуация? Да четем и превеждаме? Или да показваме картинки и назоваваме обекти на чуждия език?
Всъщност превеждането не само не е необходимо, а и ще затрудни усвояването на езика.
Четенето на приказки на чужд език трябва да се случва по същия начин като четенето на приказки на родния език. Когато четем приказки на бебето или малкото дете, ние нямаме помощен език, на който да превеждаме думите. Това, което правим, е да посочваме картинки, да обясняваме и даваме примери от подобни житейски ситуации. Така децата интуитивно научават родния език.
Същата логика следва да прилагаме и с чуждия език.
Изберете време, в което детето не е изморено и е в добро настроение. Подгответе предварително уютен кът за четене - разпънете любимата му палатка или си направете такава с одеяла под масата или бюрото, или пък наредете цветни възглавници до най-светлия ъгъл в стаята.
Можете да си направите топло какао или импровизиран домашен пикник. Гушнете детето, за да направите преживяването още по-приятно и интимно, и разгледайте книжката заедно.
Хубаво е да подбирате книжки, които адресират любими към момента теми на детето или пък имате идентична книжка на български, така че детето да познава историята от по-рано.
Прочетете приказката на детето, като може да спирате и посочвате имената на основни обекти и думички. Картинните книжки за най-малките са пълни с красиви илюстрации, което улеснява ученето на нови думички.
Друга стратегия, която ангажира допълнително детето, е да подбирате книжките според сезона или празниците, които са актуални в момента. Така наприер, ако изберете книжка на зимна тематика, в която деца си правят снежен човек, можете да продължите темата, когато излезете на разходка.
Може заедно да пресъздадете сюжета на приказката, като си направите снежен човек в парка и назовете основните думи от приказката.
Това едновременно подпомага ученето на езика и затвърждава асоциацията на детето, че новият език е всъщност забавна игра. 🙂
Друг приятен начин за пасивно усвояване на езика, е да пуснете аудио на приказката, която в момента четете, като фон докато си играе. Можете да използвате и нашия spotify канал, в който имаме някои от най-популярните съвременни приказки, прочетени от британец и който непрекъснато обогатяваме с нови приказки.
2. ПЕСНИЧКИ И РИМИ
Друг любим помощник от детския свят са песничките и римите. Всяко дете ги обожава и те неусетно влизат в главата на малките.
Хубаво е да подбирате песнички и рими, които са свързани с лексиката от приказката, която четете в момента. Така фразите и думите от нея се запомнят още по-лесно и по един още по-весел за децата начин. 🙂
И един малък трик от нашата практика - децата са много по-склонни да съдействат и да изпълняват инструкции, ако ги въвеждаме чрез песничка, която те познават и обичат.
Така, например, когато свърши времето за игра и е време да си приберат играчките, учителите в нашите програми запяват песничката:
Clean up, clean up, put your toys away
Clean up, clean up, let's be good today
Clean up, clean up, put your toys away
Clean up, clean up, so we can go out and play
Ако учителят просто каже “Let’s tidy up!”, шансът децата да не съдействат е голям. Но когато въведе тази инструкция с весела интонация и песен, всички деца се спускат да прибират и пеят весело с него. 🙂
Същата магия се случва и с обличането в есенно-зимния сезон. Всеки родител знае какво приключение е да облече детето си с цялата зимна екипировка. В тази ситуация също имаме вълшебна песен-помощник, която нашият учител запява и магията се случва бързо. Децата пеят и се обличат и всички излизат весели зa любимото на всички playtime outside.
По този начин децата не само научават новите думи и съдействат, за да се случват нещата по-спокойно и организирано (което всъщност никак не е малко 😂), а и свързват пасивната лексика с нейната практическа употреба.
3. РИТУАЛИ И ТЕМАТИЧНИ ИГРИ
Страхотен начин за ученето на език е създаването на конкретни ритуали, които се случват на него. Например, всеки ден като излизате на разходка с детето, можете да броите стълбите. Не е нужно да карате детето да повтаря. Просто започнете вие да броите стълбите всеки път и ще видите как след няколко излизания, детето ще започне да се включва и да се забавлява с вас.
Друг ритуал на английски може да бъде миенето на зъбки. Можете и тук да ползвате някоя от популярните песнички и когато дойде време за миене на зъбки, да я запявате или изигравате.
Докато се разхождате, можете да назовавате предметите, които виждате или да набележите няколко основни прости фрази, които да повтаряте в съответните ситуации. Например:
“Let’s go to the park/lake/playground.”
“It’s time to go now“
“Hurry up!”
Най-важното е фразите да са наистина простички и да се повтарят в идентични ситуации, така че детето да ги запомни и вкара в активна употреба.
Тематичните игри също помагат много при усвояването на лексиката. Това са игри, които вие сте подготвили предварително и са свързани с герои или с лексиката от приказката, която четете в момента. Например, ако четете Froggy gets dressed, можете да принтирате едно жабче и неговите дрешки и детето да изреже дрешките, след което да ги оцвети и поетапно “облече”, тоест - залепи върху жабчето. Вашата роля тук е да назовавате дрешките заедно с детето. Когато сте готови, можете да закачите жабчето на стената или на хладилника и да се връщате към него в други моменти.
Такъв тип занимания работят за развитието на множествената интелигентност на детето и отново вкарват пасивните знания в активна употреба. Но най-важното от всичко е, че правят ученето забавно и интересно. 🙂
Друга идея за такъв тип игра е да подготвите флашкарти с ключовите думи от приказката и да направите занимание тип scavenger hunt или просто обикновена игра, в която получаваш точка, ако познаеш думата, изобразена на изтеглената карта.
4. СЪВРЕМЕННИ ДИГИТАЛНИ РЕСУРСИ
Както всички знаем, използването на екранни устройства при малките деца не е препоръчително. Но и тук, като при всяко нещо, не е добре да изпадаме в крайности. Ако спазваме съвременните препоръки за екранно време според възрастта, можем без чувство за вина да пуснем някое кратко филмче или приказка, или пък да дадем на детето да поиграе на някоя образователна игра.
Основните неща, за които трябва да внимаваме тук са няколко.
На първо място е добре от самото начало да кажем на детето какво ще прави и за колко време, и да обясним какво ще правим заедно след това. Така детето няма да изпита силно разочарование, че екранното време е свършило и ще очаква следващата приятна активност, за предпочитане с вас, за да стане преходът от дигитален към реален свят плавен.
Например, “Сега ще изгледаме приказката Froggy gets dressed и след това ще апликираме заедно, като облечем дрешките на малкото жабче.”
Така, след като детето изгледа приказката, ще очаква следващото приятно занимание и няма да протестира, че екранното време е свършило.
На второ място, винаги трябва ние да подбираме какво ще гледа детето и да не го оставяме само да кликва от клипче в клипче в youtube, защото така може бързо да стигне до неподходящо за възрастта му съдържание.
На трето място, когато избираме приказките или филмчетата, които детето да гледа, е добре да избираме такива с по-плавни действия, с близки до природата цветове, без пищящи и превъзбуждащи звуци и с ясно произнесени думи.
Много подходящи са видеата, в които истински човек чете приказка и показва статичните картинки от книгата на екрана.
Можете да разгледате видео канала на Jolly Kids в Youtube, който е създаден именно с тази цел - децата да слушат автентична британска реч, да видят реалното лице на учител, който им чете приказка и красивите илюстрации на истинска книга, но това да не води да превъзбуда.
На четвърто място, екранното време наистина трябва да бъде ограничено. 10-15 минути на ден са повече от достатъчни и в идеалния вариант се случва заедно с възрастния, който в момента се грижи за тях.
Ако пък искате напълно да ограничите екранното време, можете да пускате аудио приказки на децата.
5. СТРУКТУРИРАНИ ПРОГРАМИ В ОБРАЗОВАТЕЛНИ ЦЕНТРОВЕ
Наред с всичко посочено, можете да допълните домашното обучение по езика със структурирани образователни програми в езикови центрове.
Ако решите да се обърнете към професионалисти, ви препоръчваме да изберете внимателно образователния център, тъй като първия досег с езика е изключително важен и формира отношението на детето към него за целия му живот.
Най-важните неща, за които трябва да внимавате при избора на образователен център са следните.
На първо място ученето в тази възраст трябва да се случва на игра, чрез приказки и песнички и да се набляга на положителните преживявания, а не на бързите резултати. Резултати сами си идват, когато няма напрежение и подходът е правилен.
На второ място, е много важно да сте сигурни, че във въпросния център работят професионалисти, които обичат децата. На тази възраст децата са изключително чувствителни и винаги усещат, когато някой подхожда искрено и с обич към тях. Затова, най-добре, поискайте да се запознаете с екипа в лична среща и помолете да включат детето ви в пробно занимание.
След пробното занимание реакцията на детето ви ще ви покаже дали сте на правилното място. 🙂
Това са накратко нашите препоръки за въвеждането на втори език при малки деца. Всички съвети сме извлекли от дългогодишната ни работа като професионалисти в сферата и сме тествали многократно. Гарантираме ви, че работят. 🙂 А също и че водят до много красиви малки моменти на заедност и споделена обич, докато се случват. ❤️
Ако искате да ви изпратим примерно пробно занимание, такова каквото правим в нашите програми, за да можете да го тествате у дома, не се колебайте да ни оставите вашите контакти през долния бутон.
С радост ще ви помогнем да отворите вратата към нови светове за вашето дете.
И последно, но не и на последно място: не забравяйте да се забавлявате и да имате вяра в детето си. Всичко се случва така както трябва да се случи и тогава когато трябва да се случи. Ние само трябва да открехнем вратата към този нов свят и да подадем ръка на детето си.
С обич,
Екипът на Jolly Kids